ALGEMENE CONSUMENTENVOORWAARDEN VOOR HET
SCHILDERS, BEHANGERS EN GLASZETBEDRIJF IN NEDERLAND
ARTIKEL 1 Definities
ARTIKEL 2 Werkingssfeer
ARTIKEL 3 Aanbod
ARTIKEL 4 Totstandkoming van de overeenkomst
ARTIKEL 5 Verplichtingen van de ondernemer
ARTIKEL 6 Verplichtingen van de consument
ARTIKEL 7 Meer en minderwerk
ARTIKEL 8 Overmacht
ARTIKEL 9 Oplevering
ARTIKEL 10 Zekerheid
ARTIKEL 11 Betaling in termijnen
ARTIKEL 12 De eindafrekening
ARTIKEL 13 Niet nakoming van de betalingsverplichting
ARTIKEL 14 Eigendom van tekeningen en ontwerpen e.d.
ARTIKEL 15 Garantieverklaringen
ARTIKEL 16 Toepasselijk recht/geschillen
ARTIKEL 17 Branchegarantie nakoming bindende adviezen
ARTIKEL 18,19,20 Toevoegingen
ARTIKEL 1 DEFINITIES
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Consument: natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
Ondernemer: natuurlijk of rechtspersoon, erkend door STAF. die bedrijfsmatig offertes
uitbrengt en die glas, schilders, behangers en/of afwerkingwerkzaamheden uitvoert en
daartoe te verwerken producten levert.
Werk: het totaal van de tussen de consument en de ondernemer overeengekomen
werkzaamheden en daarbij door de ondernemer geleverde materialen.
ARTIKEL 2 WERKINGSSFEER
ERKENNINGSREGELING SCHILDEREN GLASZETTEN BEHANGEN
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle prijsaanbiedingen en
overeenkomsten tussen ondernemer en consument.
ARTIKEL 3 AANBOD
3.1 Het aanbod voor werk wordt schriftelijk gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit
onmogelijk maken.
3.2 Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende 30
dagen na ontvangst.
3.3 Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te
leveren materialen die voldoende gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod
door de consument mogelijk te maken.
3.4 Het aanbod vermeldt het tijdstip waarop met het werk kan worden begonnen en bevat
een aanduiding van de duur van het werk en een vaste dan wel vermoede- lijke datum van
oplevering.
3.5 Het aanbod geeft inzicht in de prijs en in de prijsvormingsmethode die zal worden
gehanteerd: aanneming, richtprijs of regie.
a) Bij de prijsvormingsmethode “aanneming” komen partijen een vast bedrag (aanneemsom)
overeen waarvoor het werk zal worden verricht;
b) Bij de prijsvormingmethode “richtprijs” doet de ondernemer een zo nauwkeurig mogelijke
schatting van de kosten van het werk;
c) Bij de prijsvormingmethode “regie” doet de ondernemer een nauwkeurige opgave van de
prijsfactoren (o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de benodigde materialen).
3.6 Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
37 Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene
consumentenvoorwaarden.
ARTIKEL 4 TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de consument.
ARTIKEL 5 VERPLICHTINGEN VAN DE ONDERNEMER
5.1 De ondernemer zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de
overeenkomst uitvoeren. De werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden,
tenzij anders overeengekomen.
5.2 De ondernemer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde
voorschriften in acht zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van
het werk.
5.3 Verhogingen van de prijs als gevolg van wijzigingen in de voorschriften mogen aan de
consument worden doorberekend, mits de ondernemer bewijst dat hij op het moment van het
sluiten van de overeenkomst niet van de wijziging op de hoogte was of kon zijn. Verhoging
van de prijs nadat met de uitvoering van het werk is begonnen is niet toegestaan.
5.4 De ondernemer is verplicht de consument te wijzen op:
– onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen;
– kenbare gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
– gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de consument ter
beschikking zijn gesteld;
– onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op een
ondeugdelijke ondergrond.
5.5 De ondernemer is aansprakelijk voor de schade die hem toe te rekenen is.
5.6 De ondernemer draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door terzake deskundige
personen.
ARTIKEL 6 VERPLICHTINGEN VAN DE CONSUMENT
6.1 De consument stelt de ondernemer in de gelegenheid het werk te verrichten.
6.2 De consument zorgt er voor dat de ondernemer tijdig kan beschikken over de voor het
werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen e.d.) en de voor het werk te verschaffen
gegevens.
6.3 De consument verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten
behoeve van de voor het werk benodigde energie en water. De kosten van elektriciteit, gas
en water komen voor zijn rekening.
6.4 De consument dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden
en/of leveringen die niet tot het werk van de ondernemer behoren zodanig en zo tijdig
worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt.
Indien niettemin vertraging ontstaat dient de consument de ondernemer daarvan tijdig in
kennis te stellen.
6.5 Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden
als bedoeld in het voorgaande lid, dient de consument de daarmee verband houdende
schade en kosten aan de ondernemer te vergoeden indien deze omstandigheden hem
kunnen worden toegerekend.
6.6 De consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door;
– onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
– onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen;
– gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
– gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter beschikking zijn gesteld.
Dit doet niet af aan de plicht van de ondernemer om de consument te waarschuwen op
grond van artikel 5 lid 4.
ARTIKEL 7 MEER EN MINDERWERK
7.1 Bij de prijsvormingmethode aanneming of richtprijs kan de consument nadat de
overeenkomst is gesloten, in overeenstemming met de prijsvormingmethode zonder dat een
aparte overeenkomst wordt gesloten meer of minderwerk opdragen, mits het saldo van de
daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer bedraagt dan 10% van de prijs van het werk.
7.2 Meer of minderwerk voor een totaal bedrag hoger dan 10% van de prijs van het werk
wordt behoudens spoedeisende omstandigheden vooraf schriftelijk overeengekomen.
ARTIKEL 8 OVERMACHT
8.1 Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen onmogelijk door een oorzaak die
hem niet kan worden toegerekend, dan is de wederpartij gerechtigd de uitvoering van het
werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de in redelijkheid
gemaakte kosten.
8.2 Indien de overmachtsituatie ertoe leidt dat een der partijen zijn verplichtingen uit de
overeenkomst opschort, is de wederpartij voor die periode ook ontheven van zijn
verplichtingen.
ARTIKEL 9 OPLEVERING
9.1 Wanneer partijen een vaste datum van oplevering zijn overeengekomen, wordt het werk
op deze datum opgeleverd. Wanneer partijen een vermoedelijke datum van oplevering zijn
overeengekomen, wordt het werk op of omstreeks deze datum opgeleverd.
Indien de overschrijding van de vaste dan wel vermoedelijke opleveringsdatum de
ondernemer kan worden toegerekend, is hij verplicht de consument de hierdoor geleden
schade te vergoeden.
9.2 Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
– hetzij wanneer de ondernemer de consument heeft medegedeeld dat het werk voltooid is
en deze het werk heeft aanvaard;
– hetzij wanneer uiterlijk 10 werkdagen zijn verstreken, nadat de ondernemer schriftelijk aan
de consument heeft meegedeeld
– dat het werk voltooid is en deze heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden;
– hetzij wanneer de consument het object waaraan het werk is verricht weer in gebruik
neemt, met dien verstande, dat door in gebruikneming van een gedeelte van het werk, dat
gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd.
ARTIKEL 10 ZEKERHEID
10.1 De ondernemer kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen van de
consument.
10.2 De ondernemer kan na het sluiten van de overeenkomstzekerheid bedingen, indien hij
goede grond heeft te vrezen dat de consument zijn betalingsverplichting niet zal nakomen.
Indien en zolang de consument in dit geval weigert of niet in staat is zekerheid te stellen, is
de ondernemer gerechtigd de uitvoering van het werk te onderbreken.
ARTIKEL 11 BETALING IN TERMIJNEN
11.1 Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen geschiedt in evenredigheid met
de voortgang van het werk. Betaling dient in dat geval plaats te vinden uiterlijk twee weken
na ontvangst van de rekening.
11.2 Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de ondernemer zijn verplichting
ter zake van de voortzetting van het werk niet nakomt. heeft de consument de bevoegdheid
betaling van een termijn op te schorten.
ARTIKEL 12 DE EINDAFREKENING
12.1 Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de ondernemer bij de consument de
eindafrekening in.
12.2 De eindafrekening geeft een duidelijke omschrijving van de werkzaamheden,
uitgesplitst naar de oorspronkelijke opdracht, en van het eventueel opgedragen meer en/of
minderwerk.
12.3 In de eindafrekening wordt een specificatie gegeven van de gebruikte materialen en de
kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven en van de overige kosten. Indien
van toepassing wordt verder een specificatie van meer en/of minderwerk opgenomen.
12.4 De in het vorige lid genoemde specificatie vindt niet plaats voor zover het werk is
uitgevoerd voor een aanneemsom, behoudens opgedragen meer en/of minderwerk.
12.5 Bij de prijsvormingmethode richtprijs mag de overeengekomen richtprijs met niet meer
dan 10% worden overschreden, behoudens meerwerk, met inachtneming van het bepaalde
in artikel 7. De reden van een eventuele overschrijding van de richtprijs dient uit de
specificatie duidelijk te blijken.
12.6 Betaling van de eindafrekening vindt plaats binnen drie weken na ontvangst van de
rekening.
ARTIKEL 13 NIET NAKOMING VAN DE BETALINGSVERPLICHTING
13.1 Indien de consument niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht zonder nadere
ingebrekestelling in verzuim te zijn. Niettemin zendt de ondernemer na het verstrijken van de
betalingstermijn als bedoeld in artikel 11 lid 1 en artikel 12 lid 6 een betalingsherinnering,
waarin hij de consument op zijn verzuim wijst en hem alsnog de gelegenheid geeft binnen
twee weken na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.
13.2 Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de ondernemer rente in rekening brengen
vanaf het verstrijken van de betalingstermijn als bedoeld in artikel 11 lid 1 en artikel 12 lid 6
tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente
ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.
13.3 De ondernemer is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van twee weken bevoegd
zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde
bedrag. Indiende ondernemer hiertoe overgaat, zijn de daaraan verbonden
buitengerechtelijke kosten naar redelijkheid voor rekening van de consument.
13.4 Indien de consument met de betaling van een termijn als bedoeld in artikel 11 in
gebreke blijft, is de ondernemer gerechtigd het werk stil te leggen, mits hij de consument
schriftelijk in gebreke heeft gesteld en een week is verlopen na ontvangst van de
ingebrekestelling. Het in de vorige zin bepaalde laat het recht van de ondernemer op
vergoeding van kosten, schade en rente onverlet.
13.5 De ondernemer blijft eigenaar van nog niet verwerkte materialen. totdat de consument
aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
13.6 Indien de ondernemer een door hem aan de consument verschuldigde
schadevergoeding niet tijdig betaalt, kan de consument hem per brief wijzen op zijn verzuim.
Indien de ondernemer niet binnen twee weken na ontvangst van deze brief heeft betaald,
wordt hij geacht zonder nadere ingebrekestelling in verzuim te verkeren. De leden 2 en 3 van
dit artikel zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.
ARTIKEL 14 EIGENDOM VAN TEKENINGEN EN ONTWERPEN E.D.
14.1 De door of vanwege de ondernemer verstrekte ontwerpen, afbeeldingen,
omschrijvingen, tekeningen, modellen, begrotingen en calculaties e.d. waarvan de
ondernemer zich het eigendom wenst voor te behouden, blijven zijn eigendom.
14.2 Alle met betrekking tot ontwerpen, afbeeldingen, omschrijvingen, tekeningen, modellen
e.d. gevestigde rechten (auteursrechten, modelrechten e.d.) worden voorbehouden en
dienen te worden geëerbiedigd.
ARTIKEL 15 GARANTIE
15.1 De ondernemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk gedurende de hierna te
noemen perioden kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen
verband houdt met het werk. Het voorgaande laat onverlet dat de ondernemer ook na de
genoemde perioden voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond
van de wet.
15.2 Garantie buiten schilderen
1 De ondernemer garandeert dat het uitgevoerde buitenschilderwerk:
a. voldoende bescherming zal bieden tegen aantasting door weersinvloeden;
b. voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem aan de
ondergrond gehecht zal blijven en niet op een voor de ondergrond schadelijke wijze zal
verweren;
c. wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem, en/of materialen
volgens de voorschriften van de fabrikant.
2. De garantie wordt gegeven op het uitgevoerde buitenschilderwerk voor een periode van
twee jaar.
3. Afhankelijk van het verfsysteem en het aantal aangebrachte lagen is de garantietermijn bij
a. – watergedragen verf
– vochtregulerende verf
– dekkende beits
– high solid verf
– traditionele verf
– drie jaar
b.- gesiliconiseerde verf vier jaar.
15.3 Garantie binnenschilderen
De ondernemer garandeert dat het uitgevoerde binnenschilderwerk
a. voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem aan de
ondergrond gehecht zal blijven en met op een voor de ondergrond schadelijke wijze zal
verweren;
b wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem en/of materialen volgens
de voorschriften van de fabrikant
2. De garantie wordt gegeven voor een periode van vier jaar.
15.4 Garantie glaszetten
1. De ondernemer garandeert dat het isolerende dubbelglas wordt geplaatst volgens de van
toepassing zijnde normen en praktijkrichtlijnen.
2. Onverminderd de door de fabrikant gegeven garantie op het isolerende dubbelglas,
garandeert de ondernemer dat gedurende een periode van vijf jaar na plaatsing van het glas
geen vermindering van doorzicht door stof aanslag of condensatie tussen de bladen van
geplaatst isolerend dubbelglas zal plaatsvinden.
De consument kan deze periode verlengen met vijf jaar door het geplaatste isolerend
dubbelglas in het vijfde jaar na plaatsing te laten inspecteren door de ondernemer, waarna
het eventueel aanbevolen onderhoud door de ondernemer moet worden uitgevoerd.
3. Buiten de garantie vallen:
Mechanische breuk;
Thermische breuk, bijvoorbeeld door plaatselijk opwarming wat veroorzaakt kan worden door
gedeeltelijk beplakken, beschilderen van de ruit, te dicht tegen de ruit geplaatste verwarming
en/of hangende zonwering, condensvorming aan de kamer of buitenzijde van de ruit,
interferentie verkleuring als gevolg van gelijke glasdikte.
15.5 Garantie behangen
De ondernemer garandeert dat het behang/de wandbekleding op een correcte wijze op de
wand wordt aangebracht, alsmede dat de daarvoor geldende fabrieksvoorschriften daarbij in
acht worden genomen.
ARTIKEL 16 TOEPASSELIJK RECHT / GESCHILLEN
16.1 Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene
voorwaarden betrekking hebben is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
ERKENNINGSREGELING SCHILDEREN GLASZETTEN BEHANGEN
16.2 Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of
uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of
geleverde diensten en zaken, kunnen zowel door de consument als door de ondernemer
worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Schilders en Afwerkingsbedrijf,
Surinamestraat 24, 2585 GJ Den Haag.
16.3 Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen,
indien de consument zijn klacht eerst aan de ondernemer heeft voorgelegd.
16.4 Uiterlijk drie maanden nadat de klacht aan de ondernemer is voorgelegd, dient het
geschil schriftelijk bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
16.5 Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de
ondernemer aan deze keuze gebonden.
Wanneer de ondernemer dat wil doen, zal de consument zich binnen vijf weken na een
daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of
hij zulks ook wenst, dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde
rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf
weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde
rechter.
16.6 De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn
vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie. De beslissingen van de
Geschillencommissie geschieden bijwege van bindend advies.
ARTIKEL 17 BRANCHEGARANTIE NAKOMING BINDENDE ADVIEZEN
17.1 De FOSAG zal met bekwame spoed, de verplichtingen van de ondernemer tegenover
de consument, hem opgelegd door de Geschillencommissie in een bindend advies,
overnemen indien deze ondernemer deze verplichtingen niet binnen de daarvoor in het
bindend advies gestelde termijn is nagekomen; een en ander tenzij de ondernemer dat
bindend advies binnen twee maanden na dagtekening daarvan ter toetsing aan de rechter
heeft voorgelegd.
17.2 Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk beroep
doet bij de FOSAG.
ARTIKEL 18 OPDRACHTBEVESTIGING
18.1 Alle opdrachten worden schriftelijk bevestigd, indien de opdracht na bevestiging wordt geannuleerd zal de opdrachtgever belast worden met 10% van de totaalsom voor gemaakte kosten.
ARTIKEL 19 Materieel
19.1 Het is verboden om zonder schriftelijke toestemming van de directie zich op steigers en/of ladders e.d. te begeven en aan het materieel te komen. Indien dit toch gebeurd is dit geheel voor eigen risico en is de schade die ontstaat aan het materieel en/of gebruiker voor kosten van de opdrachtgever.
ARTIKEL 20 AANSPRAKELIJKHEID
20.1 Hoezeer wij ook trachten schade op alle mogelijke manieren te voor komen is dit helaas niet uit te sluiten. Indien een schade zich voor zal doen wordt deze gemeld aan onze assuradeuren, indien deze tot schade vergoeding overgaan, zullen wij u deze dan ook vergoeden.
20.2 Door onze werkzaamheden is het onmogelijk alle stof die ontstaat door schuur- werkzaamheden buitenshuis te houden, wij proberen deze zoveel mogelijk te beperken.
Derhalve kan de opdrachtgever ons niet belasten met de schoonmaakwerkzaamheden of kosten die hier uit voortvloeien.